Афанасьева Сайыына Ивановна Документы 1 - 1 из 1
Количество страниц: 8 с.
Связанные документы
- 1. Петрова Светлана Максимовна. III-я международная научно-практическая конференция СВФУ "Русский мир Азии" в г. Ханой (СРВ) = III International Scientific and Practical Conference of NEFU “Russian World of Asia” in Hanoi (SRV)
- 2. Алексеева Ирина Степановна, Филин Сергей Александрович. Традиционные и семейные ценности в представлении студентов = Traditional and family values in the students’ view
- 3. Егорова Аида Июньевна. Региональный круглый стол "Психологические особенности межэтнических отношений" = Regional round table "Psychological features of interethnic relations"
- 4. Егорова Аида Июньевна, Солдатова Ольга Даниловна, Лыкова Дина Александровна. Межрегиональный круглый стол "Факторы повышения устойчивости психологического здоровья личности в 21 веке: ценностно-смысловой подход" = Interregional round table "Factors for increased stability of individual psychological health in the 21st century: a value-meaning approach"
- 5. Данилова Вера Софроновна, Кожевников Николай Николаевич. Республиканская студенческая конференция "Философия и методология научных исследований" = Republican student conference "Philosophy and methodology of scientific research"
- 6. Сергеева Анжелика Ивановна. Системность современного философского знания = The systematic nature of modern philosophical knowledge
- 7. Корякина Анжелина Анатольевна. Доверие в межкультурной коммуникации = Trust in intercultural communication
- 8. Кожевников Николай Николаевич, Данилова Вера Софроновна. О методологии эстетики = About the methodology of aesthetics
- 9. Федорова Саргылана Александровна, Егорова Аксинья Егоровна. Особенности обучения химии как общеобразовательной дисциплины в балетной школе (колледже) = Features of teaching Chemistry as a general education subject in a Ballet school (college)
- 10. Саввинов Василий Михайлович. Оценка практик управления образованием в контексте устойчивого развития = Evaluation of education management practices in the context of sustainable development
- 11. Дагбаева Нина Жамсуевна, Николаева Алла Дмитриевна. Основы нравственного воспитания молодого поколения в Китае: историко-педагогический обзор = Fundamentals of moral education of the young generation in China: historical and pedagogical review
- 12. Васильев Нюргун Павлович, Самсонова Ася Нюргуновна. Геоинформационные системы в процессе формирования познавательных универсальных учебных действий обучающихся (на примере темы "Африка" 7 класс) = Geospatial information systems in the formation of cognitive general educational activities of students: a case of teaching the topic “Africa” in the 7th grade
- 13. Багмет Надежда Константиновна, Матвеева У. М.. Развитие речевой культуры в профессиональной деятельности студентов неязыкового вуза
- 14. Яковлева Татьяна Афанасьевна. К обсуждению проекта федерального закона "О старательской деятельности" = On the topic of discussion of the draft legislation on artisanal mining
- 15. Ким-Кимэн Александр Николаевич. Филиппов Валерий Тимофеевич, юрист, посвятивший себя служению закону и праву = ValeriyFilippov, a lawyer who devoted himself to serving the law and right
- 16. Шадрин Владимир Владиславович. Гражданское общество в России: между социальным и правовым государством = Civil society in Russia: between welfare state and legal state
- 17. Говорова Дайана Петровна. Описание общественно опасных последствий экологических преступлений в российском уголовном законе = Description of socially dangerous consequences of environmental crimes in the Russian criminal law
- 18. Радченко Наталья Николаевна, Илларионов Марк Андреевич. Выездной туризм из Якутии в 1965–1985 гг. = Outbound tourism from Yakutia in 1965 - 1985
- 19. Макарова Аграфена Иннокентьевна, Филиппов Тимур Дмитриевич. История Вилюйского лепрозория = The history of the Vilyui leprosarium
- 20. Макарова Аграфена Иннокентьевна, Жиркова Дайана Николаевна. История Намского улуса в топонимах = The history of Namsky Distirct in the toponyms
- 21. Курчатова Тамара Тимофеевна, Скрябин Кирилл Дмитриевич. История становления студенческой физической культуры и спорта ЯГУ в 50-е годы ХХ века (по материалам газеты Якутский университет) = The history of the formation of student physical culture and sports at YSU in the 1950s (based on the materials of the newspaper Yakutsk University)
- 22. Парфенова Ольга Афанасьевна, Уваровский Максим Лукич. Федерализм современной России: проблемы и перспективы = Federalism of modern Russia: problems and prospects
- 23. Окорокова Матрена Павловна, Попова Евдокия Михайловна, Слепцова Кира Юрьевна. Молодежные организации в политическом пространстве Республики Саха (Якутия) = Youth organizations in the political space of the Sakha Republic (Yakutia)
- 24. Окорокова Матрена Павловна, Никифорова Дария Николаевна. Проблемы формирования политической грамотности молодежи = Problems of forming political literacy of youth
- 25. Григорьев Ньургун Афанасьевич, Терентьев Максим Андрианович. Государственная политика поддержки молодых специалистов в Республике Саха (Якутия) = State Policy of Support for Young Professionalsin the Sakha Republic (Yakutia)
- 26. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2024, №4 (98)
В статье представлены результаты эмпирического исследования полоролевых стереотипов школьников восьмых классов, обучающихся в классах с раздельным и совместным обучением. Применялся следующий блок методик: опросник "Я женщина / мужчина" Л. Н. Ожиговой для определения когнитивного компонента половой идентичности в структуре развития личности, позволяющий изучить не только особенности личности, но и степень подверженности полоролевым стереотипам; полоролевой опросник С. Бем, способствующий выявлению степени андрогинности, маскулинности, фемининности личности. На обследуемой выборке установлено различие в стереотипах мужчин / женщин подростков, проходящих раздельное и смешанное обучение в школе. Данный факт может свидетельствовать о более резком разграничении полоролевых характеристик у школьников 14-16 лет, проходящих обучение в однородной по признаку пола группе, и о наличии у них более чётких представлений о разных полах, их социальных функциях и особенностях. Школьники, обучающиеся в классах со смешанным обучением, имеют более андрогинные полоролевые стереотипы. И, наоборот, подростки, обучающиеся в классах с раздельной формой обучения, имеют более выраженные полоролевые стереотипы: мальчики – более маскулинные, девочки – более фемининные. В статье даны рекомендации и обозначены перспективы исследования, в частности изучения взаимосвязи содержания стереотипов и представлений о половых ролях родителей, значимых взрослых, мотивации родителей выбора той или иной формы обучения для ребенка, то есть включением в анализ более широкого контекста социализации (семья, ближайшее окружение, СМИ, в частности, интернет).
The article presents the results of an empirical study of gender stereotypes of eighth-grade schoolchildren studying in single-gender and co-educational classes. The following set of methods was used: the questionnaire "I am a woman / a man" by Ozhigova to determine the cognitive component of gender identity in the structure of personality development, which allows studying not only personality traits, but also the degree of susceptibility to gender stereotypes; the gender role questionnaire by Bem, which helps to identify the degree of androgyny, masculinity, and femininity of a personality. The sample examined revealed a difference in the stereotypes of male / female adolescents studying in single-gender and co-educational classes at school. This fact may indicate a sharper distinction between gender characteristics in 14-16-year-old schoolchildren studying in a gender-homogeneous group and that they have clearer ideas about the different sexes, their social functions and characteristics. Schoolchildren studying in classes with mixed education have more androgynous gender role stereotypes. And, conversely, teenagers studying in classes with single-gender education have more pronounced gender role stereotypes: boys are more masculine, girls are more feminine. The article provides recommendations and outlines the prospects for research, in particular, the study of the relationship between the content of stereotypes and ideas about the gender roles of parents, significant adults, the motivation of parents to choose one or another form of education for a child, that is, the inclusion in the analysis of a broader context of socialization (family, immediate environment, media, in particular the Internet).
Читать далее
The article presents the results of an empirical study of gender stereotypes of eighth-grade schoolchildren studying in single-gender and co-educational classes. The following set of methods was used: the questionnaire "I am a woman / a man" by Ozhigova to determine the cognitive component of gender identity in the structure of personality development, which allows studying not only personality traits, but also the degree of susceptibility to gender stereotypes; the gender role questionnaire by Bem, which helps to identify the degree of androgyny, masculinity, and femininity of a personality. The sample examined revealed a difference in the stereotypes of male / female adolescents studying in single-gender and co-educational classes at school. This fact may indicate a sharper distinction between gender characteristics in 14-16-year-old schoolchildren studying in a gender-homogeneous group and that they have clearer ideas about the different sexes, their social functions and characteristics. Schoolchildren studying in classes with mixed education have more androgynous gender role stereotypes. And, conversely, teenagers studying in classes with single-gender education have more pronounced gender role stereotypes: boys are more masculine, girls are more feminine. The article provides recommendations and outlines the prospects for research, in particular, the study of the relationship between the content of stereotypes and ideas about the gender roles of parents, significant adults, the motivation of parents to choose one or another form of education for a child, that is, the inclusion in the analysis of a broader context of socialization (family, immediate environment, media, in particular the Internet).
Мельникова, Н. М. Специфика полоролевых стереотипов подростков в условиях раздельного обучения / Н. М. Мельникова, С. И. Афанасьева ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Педагогика. Психология. Философия" - 2024. - N 4 (36). - С. 159-166. - DOI: 10.25587/2587-5604-2024-4-159-166
DOI: 10.25587/2587-5604-2024-4-159-166