Образован в 1899 г. В ходе истории претерпел несколько изменений в названии, отраженных в ссылках. В 1930 г. был разделен на отраслевые вузы и прекратил свое существование. В июле 1934 г. отраслевые вузы вновь собраны в Ленинградский политехнический институт им. М. И. Калинина путем слияния 5-ти институтов: Ленинградский машиностроительный институт, Ленинградский электро-механический институт, Ленинградский металлургический институт, Ленинградский гидротехнический институт и Физико-механический институт. В каталоге РНБ материал искусственно разделен: материалы до 1924 г. помещены под заголовком "Санкт-Петербургский политехнический институт", а материалы с 1924 г. - под заголовком "Ленинградский политехнический институт им. М. И. Калинина". С 2014 г. - Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого.
Количество страниц: 6 с.
The paper considers the problem of the noise impact of the CHP operation on adjacent settlements and on humans. At power generating facilities, the process of steam discharge from boilers is a powerful source of noise. This process occurs in emergency situations in order to reduce pressure and during kindling. When discharged from boilers through the GPC, an under expanded and non-isothermal steam flow with high speed, pressure and temperature emits a noise equivalent in characteristics to the sound of a jet engine. To perform the calculations, a request was made for data on steam parameters in front of the GPC from the Vyborgskaya CHP - 17 station, part of the TGC-1 power generating company in St. Petersburg. The calculation of the maximum value of the sound pressure of steam discharge from boilers was carried out. Sound pressure levels have been determined at various octave levels with average geometric frequencies in the range from 31.5 to 8000 Hz. A graph of the dependence of the sound pressure level on the octave level is constructed. It was revealed that the noise of steam discharge has a high-frequency character, the extreme value occurs at a frequency of 1000 Hz and is equal to 161.3 dB for boilers No. 4, 5, 6 and 158.7 dB for boilers No. 1, 2, 3. For comparison, the sound pressure level of the noise of an aircraft jet engine is approximately 160 db. To reduce the harmful effects of noise on humans and adjacent populated areas near the station, it is recommended to install special extinguishing agents - silencers.
Реев, В. Г. Расчет максимального звукового давления выброса пара из котлоагрегата ТЭЦ / В. Г. Реев, У. Д. С. Гунасекара ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. - 2024. - Т. 21, N 2 (96). - С. 71-76. - DOI: 10.25587/2222-5404-2024-21-2-71-76
DOI: 10.25587/2222-5404-2024-21-2-71-76
Количество страниц: 11 с.
Добрецов, Р. Ю. Проблемы и перспективы использования в лесном комплексе машин с полугусеничным движителем / Р. Ю. Добрецов, А. С. Дмитриев, И. В. Григорьев ; Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого, АО "Гипростроймост-Санкт-Петербург", Арктический государственный агротехнологический университет // Вестник АГАТУ. - 2022. - N 4 (8). - C. 95-105.