"My first teacher...": the role of women in the modernization of public education in pre-revolutionary Yakutia
"Учительница первая моя...": роль женщин в модернизации народного образования в дореволюционной Якутии
"My first teacher...": the role of women in the modernization of public education in pre-revolutionary Yakutia
Статья в журнале
Русский
Библиогр.: с. 17 (7 назв.)
373.3-055.2(571.56)(091)
модернизация; гендер; народное образование; либеральные реформы 1860-х гг.; Якутия; интеллигенция; учительство; первые учительницы-якутки; modernization; gender; education; the liberal reforms of 1860-ies; Yakutia; intelligentsia; teachers; first ikut teacher
Народное образование. Педагогика / История образования и педагогики. Персоналия, История образования и педагогики. Персоналия
Северо-Восточный гуманитарный вестник. – 2017. – N 4 (21)
С. 13-17
Северо-Восточный гуманитарный вестник
Якутск, Федеральное государственное бюджетное учреждение науки Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера Сибирского отделения Российской академии наук
2218-1644 (print)
Журнал включен: РИНЦ
РИНЦ ИФ_2017: 0,175
The article is devoted to the history of pre-revolutionary public education in the Yakutsk region, the spread of mlightenmcnt ideas among indigenous peoples, an important role in which played the first teachers. It is shown how re liberal reforms in Russia, 1860-1870 years were distributed at the national outskirts of the Empire. It is emphasized rat the modernization of the education system contributed to a change in the evolution of gender roles and standards in re Yakut society. For example, the fate of the first teachers of indigenous E.S. Shilova (Akinina), M.E. Nikolaeva, E.S. ^•azhakova, Z.V. Neustroeva (Shirokih), E.I. Lukina considers the contribution of women to the development of -rmary education, marked the beginning of serious social and cultural changes in the Far North.
Боякова, С. И. "Учительница первая моя...": роль женщин в модернизации народного образования в дореволюционной Якутии / С. И. Боякова // Северо-Восточный гуманитарный вестник. — 2017. — N 4 (21). — С. 13-17.
Войдите в систему, чтобы открыть документ