Придание особого правового статуса образовательным организациям в Арктической зоне для развития школьного образования = Granting special legal status to educational organisations in the Arctic zone for the development of school education
Статья в журнале
Русский
371.014.1(571.56-17)
10.25587/2310-5453-2024-3-15-25
Арктика; школьное образование; Республика Саха (Якутия); образовательные программы; КМНС; материально-техническое обеспечение; педагогические кадры; образовательные результаты; дистанционное обучение; культурное наследие; правовой статус; Arctic; school education; Sakha Republic (Yakutia); educational programs; KMNS; material and technical support; teaching staff; educational outcomes; distance learning; cultural heritage; legal status
Арктика. XXI век = Arctic XXI Century: информационно-научное издание. – 2024. – 3 (37)
С. 15-25
Арктика. XXI век = Arctic XXI Century: информационно-научное издание
Якутск, ФГАОУ ВО "Северо-Восточный федеральный университет имени М. К. Аммосова"
Основан в 2012
Выходит 4 раза в год
2310-5453 (print), 2587-5639 (online)
: Creative Commons Attribution 4.0 License.
Арктика. XXI век. Гуманитарные науки : информационно-научное издание / ФГАОУ ВПО "Сев.-Вост. федер. ун-т им. М. К. Аммосова" ; гл. ред. М. Ю. Присяжный ; ред. коллегия В. Г. Белолюбская, д. филол.н., проф. (СВФУ, Россия), О. А. Мельничук, д.филол.н., проф. (СВФУ, Россия), В. В. Михайлова, к.филос.н., доцент (СВФУ, Россия), А. А. Петров, д.филол.н., проф.(РГПУ им. Герцена, Россия), В. Л. Мартынов, д.геогр.н., проф. (РГПУ им. Герцена, Россия), Грэг Поэлзер, PhD, проф. (Университет Саскачевана, Канада), Дженнан Фергюсон, PhD, проф. (Университет Аризоны, США). - Якутск : ИДСВФУ, 2014-. - 25 см. ISSN 2310-5453. - ISSN 2587-5639 (online). - 2024, N 3 (37). - 133 с.
School education in the Arctic zone of Russia represents a unique phenomenon shaped by extreme climatic conditions and cultural traditions. The article analyses the current state and prospects for the development of school education in the Republic of Sakha (Yakutia). The main findings include identifying key issues such as insufficient material and technical support, a shortage of teachers,and poor internet connectivity. The article proposes granting special legal status to educational institutions in the Arctic to improve the education system, taking into account the ethno cultural characteristics of the region. It discusses ways to modernise infrastructure, prepare teaching staff, and incorporate ethno cultural components into the educational process. These measures are aimed at increasing the accessibility and quality of education, which, in turn, will contribute to the socio-economic development of the region and the country as a whole. The article also examines the implementation of distance learning and the use of digital technologies, which are particularly important given the remoteness and inaccessibility of Arctic territories.Additional attention is given to the preservation and development of the cultural heritage of indigenous peoples living in the Arctic. Finally, possible mechanisms of state support and funding for educational initiatives are considered, which could help create a sustainable and effective educational system capable of adapting to the challenges and conditions of the Arctic region
Парфенова, О. А.
Придание особого правового статуса образовательным организациям в Арктической зоне для развития школьного образования / О. А. Парфенова, А. Г. Михайлов ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Арктика. XXI век. - 2024. - N 3 (37). - С. 15-25. - DOI: 10.25587/2310-5453-2024-3-15-25
DOI: 10.25587/2310-5453-2024-3-15-25
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- КНИГАКАН > Общественные науки > Народное образование. Воспитание. Обучение. Профессиональное и среднее специальное образование. Высшее обрзование. Организация досуга.
- 1. Макушенко Яна Михайловна. Формы включения общественности в развитие Арктического региона = Forms of public involvement in the development of the Arctic region
- 2. Винокурова Марфа Александровна, Слепцова Дарьяна Ильинична. Возможности реализации проекта молодежного туризма в Республике Саха (Якутия) = Opportunities for implementing a youth tourism project in the Republic of Sakha (Yakutia)
- 3. Ларионова Анна Леонидовна, Федорова Нюргуяна Аркадьевна. Роль традиционных народных технологий в устойчивом развитии ювелирной промышленности Якутии = The role of traditional folk technologies in the sustainable development of the jewellery industry of Yakutia
- 4. Петров Григорий Иннокентьевич, Слепцов Леонид Васильевич. Развитие событийного туризма в арктических районах Республики Саха (Якутия) = Development of event tourism in the Arctic regions of the Republic of Sakha (Yakutia)
- 5. Петрова Диана Петровна, Жигун Леонид Александрович, Тимофеева Екатерина Николеавна. Анализ государственного управления лесным хозяйством на примере Республики Саха (Якутия) в условиях рискогенности = Analysis of state forest management in the Republic of Sakha (Yakutia)under risky conditions
- 6. Спиридонов Андрей Егорович, Сибилева Елена Валерьевна. Совершенствование системы управления на предприятии = Improving the management system at the enterprise
- 7. Григорьев Ньургун Афанасьевич. Развитие институционального управления Арктическим регионом России = Development of institutional management of the Arctic region of Russia
- 8. Атласова Саргылана Серафимовна. 175 лет Александру Михайловичу Сибирякову
- 9. Арктика. XXI век. Гуманитарные науки, 2024, №3 (37)
Войдите в систему, чтобы открыть документ