Место работы автора, адрес/электронная почта: Арктический государственный институт культуры и искусств, Кафедра искусствоведения ; 677000, г. Якутск, ул. Орджоникидзе, 4 ; e-mail: dobzhanskaya@list.ru ; http://agiki.ru
Ученая степень, ученое звание: д-р искусствоведения
Область научных интересов: Музыкальная фольклористика, музыкальные инструменты народов Арктики, шаманская музыка народов Сибири, традиционное и современное музыкальное творчество народов Таймыра, музыкально-эстетические проблемы в народной художественной культуре
ID Автора: SPIN-код: 1046-0714, РИНЦ AuthorID: 312599
Количество страниц: 13 с.
Добжанская, О. Э. Шаманские фоноинструменты самодийских народов: типология в контексте ритуального функционирования / О. Э. Добжанская ; Арктический государственный институт культуры иискусств // Традиционная культура. - 2009, N 3 (35). - С. 92-104.
Количество страниц: 12 с.
Shaman music is the main part of musical culture of Samoyed peoples (Nganasans, Nenets, Enets, Selkups). In the lastquarter of XX century it became a subject of ethnomusicological research by I. Bogdanov, O. Dobzhanskaya, T.Dorozhkova, J. Niemi, N. Skvortsova, Ju. Shejkin. Shaman Music is conditioned by ritual functions and goals, all elements of shaman music (such as melody, rhythm,tempo, key etc.) are dependent on ritual purposes. The main features of Samoyed shaman music are the following: 1. Shaman singing is accompanied by the drum, which is the main ritual shaman’s attribute. 2. Shaman singing is a type collective responsorial singing: the solo part (performed by the shaman) alternates with the ensemble (or chorus) part, performed by the shaman’s helpers. 3. The basis of the shaman texts is 8-syllable verses. It is contrasted to 6-syllables verses, which were associated with secular genres of Samoyed music. 4. This 8-syllable pattern is materialized in the rhythm of shaman songs through certain rhythmical formulas. 5. Each shaman melody is a tune of the shaman’s helper-spirit, who has animal-like form. That is why the onomatopoeic sounds play a very important role in the musical composition of shaman rituals – the sounds of voices of a reindeer, a swan, a goose, a loom, a bear, a wolf are available to hear on recordings. 6. The musical form of shaman ritual is like a medley (or like beaded melodies of shaman’s helper-spirits). The musical form doesn’t have any fixed structure, it depends on the purpose and the plot of the ritual. Present research is based on author’s field materials of 1980-1990s and also on published and archive sources.
Добжанская, О. Э. Музыка шаманского обряда как языковая система = The music of shamanistic rite as a language system : (на примере самодийских народов) : (on the example of Samoyed languages / О. Э. Добжанская // Вопросы филологии. Урало-алтайские исследования. - 2009, 1/УА(1). - С. 31-42.
Количество страниц: 10 с.
Добжанская, О. Э. Акустический код круговых танцев самодийских народов в контексте ритуалов встречи солнца / О. Э. Добжанская // Круговые танцы народов Евразии: актуальные вопросы изучения, сохранения, укрепления традиций. - Якутск : Издательский дом СВФУ , 2024. - ISBN 978-5-7513-3713-1. - С. 77-86.
Количество страниц: 5 с.
The article describes the main stages of studying of the Dolgans oral folk-song creativity, starting from the 1930s and up to the present time. The author considers publications of folklore in the works by ethnographer A.A. Popov, poetess E.E. Aksenova, as well as musicological studies by G.G. Alekseeva, Yu. I. Sheikin, V.S. Nikiforova, O.E. Dobzhanskaya and modern researchers.
Добжанская, О. Э. История изучения музыкального фольклора долган / О. Э. Добжанская ; ФГБОУ ВО "Арктический государственный институт культуры и искусства" // Научный вестник Арктики. - 2021, N 10. - С. 97-102. - DOI: 10.52978/25421220_2021_10_97
DOI: 10.52978/25421220_2021_10_97
Количество страниц: 6 с.
The narrative folklore of Nganasan (historical legends, mythological stories, fairy tales) contains a lot of information about diseases and epidemics that existed among the peoples of Taimyr in the historical past. The author analyzes the traditional ideas of Nganasan about diseases that were fixed in the folklore texts. The present research is based on the publications by B.O. Dolgikh, A.A. Popov, G.N. Gracheva, and author’s field materials.
Добжанская, О. Э. Сказание про оспу (болезни и эпидемии в повествовательном фольклоре нганасан) / О. Э. Добжанская ; ФГБОУ ВО "Арктический государственный институт культуры и искусства" // Научный вестник Арктики. - 2020, N 9. - С. 50-55.
Количество страниц: 8 с.
The article considers the thematical, dramaturgical, musical and stylistic features of the first national operas in the context of the formation of the national Opera theater in the middle of the XXth century (based on the materials of Montenegro and Yakutia). The article analyzes the musical concepts of "national" and "ethnic" in the discourse of cultural identity.
Добжанская, О. Э. К проблеме формирования сюжетно-образной и музыкально-стилевой специфики национального оперного искусства (некоторые параллели академического музыкального театра Восточной Европы и Восточной Сибири) / О. Э. Добжанская ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Культура. Наука. Производство. - 2020, N 6. - С. 5-12.
Количество страниц: 6 с.
Добжанская, О. Э. Роль якутских исследователей ХХ века в изучении фольклора и этнографии народов Таймыра / Ф. Н. Дьячковский ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Северо-Восточный гуманитарный вестник. - 2020, N 3 (32). - С. 31-36. - DOI: 10.25693/SVGV.2020.32.3.003
DOI: 10.25693/SVGV.2020.32.3.003
Количество страниц: 5 с.
The paper is devoted to describing of the new concept of Arctic Sounding landscape, which is which is developed by researchers-musicologists of Arctic State Institute of Culture and Arts in the framework of interdisciplinary research of the Laboratory of integrated geocultural research of the Arctic. The article discusses the main provisions, relevance andprospects for the development of this concept
Шейкин, Ю. И. Арктика как звучащий ландшафт (этномузыковедческий подход) / Ю. И. Шейкин, О. Э. Добжанская, Т. И. Игнатьева // Вестник Арктического государственного института культуры и искусств. — 2020. — N 11 (1). — С. 140-144.
Количество страниц: 7 с.
Добжанская, О. Э. Нематериальное культурное наследие народов Севера и Арктики: проблемы изучения и сохранения / О. Э. Добжанская ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Научный вестник Арктики. - 2016, N 6. - С. 85-91.
Количество страниц: 5 с.
Добжанская, О. Э. Образы холода в устном народном творчестве народов Таймыра / О. Э. Добжанская ; ФГБОУ ВО "Норильский государственный индустриальный институт" // Научный вестник Арктики. - 2019, N 5. - С. 74-78.